23948sdkhjf

Naturgas Fyn: Derfor er naturgas en god idé

Danmark har alle forudsætninger for at satse på gas, som er samfundsøkonomisk billigere end el i transport, lyder det fra energiselskabet.
Der findes 1,4 millioner naturgasdrevne biler i Europa, men kun 14 af disse er dansk registrerede og tilhører alle Naturgas Fyn.

Energy Supply har spurgt energiselskabets senior manager, Jonny Trapp Steffensen, hvorfor Danmark halter så lang bagefter de omkringliggende lande på området.

- Gas i transport har allerede i en lang årrække haft politisk bevågenhed i både Sverige og Tyskland. I Sverige kender man f.eks. de såkaldte ”miljøbiler” som får særlige vilkår og der er stor interesse for at rutebiler kan køre på biogas. Afgifterne på brændstof i Sverige og Tyskland er sådan indrettet at det giver incitament til at køre i gasbiler, medens det omvendte er tilfældet i Danmark, siger Jonny Trapp Steffensen og tilføjer, at regeringens egne beregninger viser, at gas er det samfundsøkonomisk billigste ”alternative drivmiddel” og dermed også billigere end eksempelvis el.

- Når Naturgas Fyn har en mindre flåde af gasbiler, er det, fordi vi er overbeviste om, at politikerne ikke vil fastholde Danmark på et dieselspor, men forholdsvis snart vil kalkulere, at gas i transport er en lavt hængende frugt, som vi bare ikke må misse i forhold til de såkaldte 2020-målsætninger for CO2 og VE i transportsektoren. Selvom det kræver en forholdsvis overskuelig justering af nogle lovgivningsrammer skal dette skridt immervæk tages fra politisk hold før at gas bliver til noget i større stil i Danmark, siger Jonny Trapp Steffensen.

Læs også: Minister: Vi er klar til gasdrevet transport

Han slår fast, at den teknologiske udvikling allerede gør gasbiler til et muligt alternativ, idet de fleste større bilfabrikanter har udviklet en eller flere gasbiler som en del af sortimentet. Samtidig har Danmark som en stor landbrugsnation et stort potentiale, som dog kræver lovmæssige justeringer, før det kan føres ud i livet.

- I forhold til benzinbiler er gasbiler mindre CO2-belastende. Faktisk kan gasbiler komme op og blive fuldstændig CO2-neutrale og 100% vedvarende energi i takt med, at der kommer mere biogas ind i vores naturgasnet. Biogaspotentialet er jo rigt til stede i Danmark så den ligger lige til højrebenet. Men selvfølgelig skal lovgivningen justeres så den ikke, som i dag, udgør en utilsigtet barriere for at gå gasressourcen ind i den hjemlige transportsektor, siger Jonny Trapp Steffensen, som også fremhæver det danske gasnet som et af Europas mest fintmaskede.

Naturgas Fyn har i flere år slået på tromme for brugen af gas også inden for transportområdet, og ifølge Jonny Trapp Steffensen synes politikerne nu at tage argumenterne til sig i højere grad end tidligere.

Læs også: Naturgasfortalere roser energiministeren

- Det er meget positivt, at man fra politisk hold har sat midler af til at etablere flere biogasanlæg, som jo er forudsætningen for, at gas til transport kan blive mere og mere grøn på sigt. Jeg tror også, at der er ved at være en bred politisk konsensus om, at gas i transport er en åbenlys ting, som vi bare skal få til at ske, spørgsmålet er bare hvordan, siger han og slutter med et par gode råd til Folketingets medlemmer:

- Man kan starte med at kigge på afgiften på gas til transport i lyset af, hvad man gør i Sverige og Tyskland. Konkret vil en afgiftsreduktion på ca. 2 kr./m3 gas flytte en del. Derudover kan man også overveje at introducere mål for biogas i den offentlige transport som kommunerne og stat kunne løfte i partnerskab, slutter Jonny Trapp Steffensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078